KESESATAN TRILOGYNYA AQIDAH WAHABI MENURUT PUSAT FATWA MESIR
Pusat Fatwa Mesir dan al-azhar:
Pembagian Tauhid versi Wahhaby adalah Sesat
Pembagian Tauhid versi Wahhaby adalah Sesat
1. Pusat Fatwa Mesir : Kesesatan Aqidah Rububiyah – Uluhiyah Wahhaby
Berikut
adalah sebahagian daripada terjemahan kami bagi Fatwa yang telah
dikeluarkan oleh Pusat Fatwa Mesir berkaitan kesesatan Pembahagian
Tauhid ala Taymiyyah dan Wahhabiyyah. Oleh kerana fatwanya agak panjang
maka kami pilih yang sesuai dan bagi sesiapa yang boleh berbahasa Arab,
silalah merujuk ke:
http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=6623
TERJEMAHAN:
“Dan
pembahagian Tauhid kepada Uluhiyyah dan Rububiyyah adalah daripada
pembahagian yang baru yang tidak datang daripada generasi Salafus Soleh.
Dan orang pertama yang menciptanya – mengikut pendapat yang masyhur –
ialah Sheikh Ibnu Taymiyyah (semoga Allah merahmati beliau),…
Melainkan
beliau membawanya kepada had yang melampau sehingga menyangkakan bahawa
Tauhid Rububiyyah semata-mata tidak cukup untuk beriman, dan bahawa
sesungguhnya golongan Musyrikin itu bertauhid dengan Tauhid Rububiyyah
dan sesungguhnya ramai daripada golongan umat Islam daripada
Mutakallimin (ulama’ tauhid yang menggabungkan naqal dan aqal) dan
selain daripada mereka hanyalah bertauhid dengan Tauhid Rububiyyah dan
mengabaikan Tauhid Uluhiyyah.
Dan
pendapat yang menyatakan bahawa sesungguhnya Tauhid Rububiyyah sahaja
tidak mencukupi untuk menentukan keimanan adalah pendapat yang bid’ah
dan bertentangan dengan ijma’ umat Islam sebelum Ibnu Taymiyyah…
Dan
pemikiran-pemikiran takfir ini sebenarnya bersembunyi dengan
pendapat-pendapat yang rosak ini dan menjadikannya sebagai jalan untuk
menuduh umat Islam dengan syirik dan kufur dengan menyandarkan setiap
kefahaman yang salah ini kepada Sheikh Ibnu Taymiyyah (semoga Allah
merahmatinya) adalah daripada tipu daya dan usaha menakutkan yang
dijalankan oleh pendokong-pendokong pendapat luar (yang bukan daripada
Islam ini) untuk mereka memburuk-burukkan kehormatan umat Islam.
Dan
inilah sebenarnya hakikat mazhab golongan Khawarij dan telah banyak
nas-nas Syariat menyuruh agar kita berhati-hati daripada terjebak ke
dalam kebathilannya.”
Pembahasan :
1. Syirik dan Tauhid (Iman) tidak mungkin bersatu. Hal ini adalah 2 perkara yang berlawanan bagai siang dengan malam.
“Tidak boleh berkumpul antara iman dan kikir di dalam hati orang yang beriman selama-lamanya” [HR Ibn Adiy].
lihatlah : iman dan bakhil saja tidak akan bercampur!
apalagi iman dengan Kufur!
apalagi iman dengan Kufur!
TIDAK ADA SEBUTAN UMMAT BERTAUHID BAGI YANG TAUHIDNYA BERCAMPUR DENGAN KUFUR, YANG ADA ADALAH “MUSYRIK” SECARA MUTLAK!
2. Orang
kafir di nash kafir tidak layak disebut bertauhid (dengan tauhid apapun)
bahkan orang yang telah masuk islam tapi melakukan perbuatan yang
membuat mereka kufur, itupun tak layak mendapat sebutan bertauhid dan di
nash sebagai KAFIR SECARA MUTLAK!
Dalil Kufur Fi’li:
Maknanya: “Janganlah kalian bersujud kepada matahari dan janganlah (pula) kepada bulan…” (Q.S. Fushshilat: 37)
Dalil Kufur Qauli:
Maknanya: “Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka katakan) tentulah mereka akan menjawab sesungguhnya
kami hanyalah bersendagurau dan bermain-main saja. Katakanlah apakah terhadap Allah, ayat-ayat-Nya dan rasul-Nya kamu berolok-olok , tidak usah kamu minta maaf, karena kamu telah kafir sesudah beriman …” (Q.S. at-Tubah 65-66)
kami hanyalah bersendagurau dan bermain-main saja. Katakanlah apakah terhadap Allah, ayat-ayat-Nya dan rasul-Nya kamu berolok-olok , tidak usah kamu minta maaf, karena kamu telah kafir sesudah beriman …” (Q.S. at-Tubah 65-66)
Maknanya:
“Mereka (orang-orang munafik) bersumpah dengan (nama) Allah, bahwa
mereka telah mengatakan (sesuatu yang menyakitimu). Sesungguhnya mereka
telah mengucapkan perkataan kufur dan menjadi kafir sesudah mereka
sebelumnya muslim …” (Q.S. at-Taubah: 74)
3. Iman
itu yakin sepenuhnya dalam hati, diucapkan dgn lisan dan diamalkan
dengan lisan. Orang hanya ucapannya saja itu tak layak disebut
beriman/bertauhid!
Maknanya: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman hanyalah orang orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya kemudian mereka
tidak ragu-ragu…” (Q.S. al Hujurat: 15)
tidak ragu-ragu…” (Q.S. al Hujurat: 15)
4. Tidak ada pembagaian Tauhid rububiyah dan uluhiyah. Tauhid uluhiyah ialah tauhid rububiyah dan tidak bisa dipisah.
Dari abu
dzar ra. berkata, rasulullah saw bersabda : “Tidaklah seorang hamba
Allah yang mengucapkan Laa ilaha illallah kemudian mati dengan kalimat
itu melainkan ia pasti masuk sorga”, saya berkata : “walaupun ia berzina
dan mencuri?”, Beliau menjawab :” walaupun ia berzina dan mencuri”,
saya berkata lagi : “walaupun ia berzina dan mencuri?” Beliau menjawab
:” walaupun ia berzina dan mencuri, walaupun abu dzar tidak suka” (HR
imam bukhary, bab pakaian putih, Hadis no. 5827). Lihat ratusan hadis
ttg kalimat tauhid laa ilaha illah dalam kutubushitah!
Kalimat
“laailaha illalllah” mencakup rububiyah dan uluhiyah, kalau saja
uluhiayah tak mencukupi, maka syahadat ditambah : “laa ilaha wa rabba
illallah”
tapi nyatanya begitu!!
tapi nyatanya begitu!!
hadis tentang pertanyaan malaikat munkar nakir di kubur : “Man rabbuka?”
Kalaulah tauhid rububiyah tak mencukupi, pastilah akan ditanya : Man rabbuka wa ilahauka?, tapi nyatanya tidak!!
Kalaulah tauhid rububiyah tak mencukupi, pastilah akan ditanya : Man rabbuka wa ilahauka?, tapi nyatanya tidak!!
5. WAHABY MENGGELARI ORANG YANG DI NASH KAFIR SECARA MUTLAK OLEH ALLAH DAN RASUL-NYA DENGAN GELAR “UMAT BERTAUHID RUBUBIYAH”
– orang kafir tetap disebut kafir secara mutlak, tak ada satupun gelaran “tauhid” bagi mereka! lihat QS. Az Zukhruf ayat 88
وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ
وَقِيلِهِ يَارَبِّ إِنَّ هَؤُلَاء قَوْمٌ لَّا يُؤْمِنُونَ
فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
وَلَا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَن شَهِدَ بِالْحَقِّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَهُمْ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ
وَقِيلِهِ يَارَبِّ إِنَّ هَؤُلَاء قَوْمٌ لَّا يُؤْمِنُونَ
فَاصْفَحْ عَنْهُمْ وَقُلْ سَلَامٌ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ
86. Dan
sembahan-sembahan yang mereka sembah selain Allah tidak dapat memberi
syafa’at; akan tetapi (orang yang dapat memberi syafa’at ialah) orang
yang mengakui yang hak (tauhid) dan mereka meyakini(nya)1368.
87.Dan
sungguh jika kamu bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan
mereka, niscaya mereka menjawab: “Allah”, maka bagaimanakah mereka dapat
dipalingkan (dari menyembah Allah)?,
88.dan
(Allah mengetabui) ucapan Muhammad: “Ya Tuhanku, sesungguhnya mereka itu
adalah kaum yang tidak beriman (tidak bertauhid DI NASH KAFIR SECARA
MUTLAK!!)”.
89.Maka
berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah: “Salam (selamat
tinggal).” Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yang buruk).
(QS. Az Zukhruf : 86-89)
(QS. Az Zukhruf : 86-89)
Orang kafir menurut tauhid rububiyah wahaby sendiri tidak yakin 100% kerububiyahan Allah
MEREKA MASIH MENYAKINI BERHALA-BERHALA BISA MEMBERI MANFAAT!!! Mereka telah di nash kafir atau tidak ada iman oleh Allah dan rasulnya!, tak ada satupun gelaran “tauhid” bagi mereka! lihat QS. Az Zukhruf ayat 88
MEREKA MASIH MENYAKINI BERHALA-BERHALA BISA MEMBERI MANFAAT!!! Mereka telah di nash kafir atau tidak ada iman oleh Allah dan rasulnya!, tak ada satupun gelaran “tauhid” bagi mereka! lihat QS. Az Zukhruf ayat 88
Sedangkan “seorang kafir tidak mungkin muslim apalagi mu’min (beriman/bertauhid)“
dan “seorang mu’min itu pasti muslim, tetapi seorang muslim belum tentu mu’min” sesuai dengan firman Allah :
“Surat alHujurat : 14
Jadi , muslim = orang islam (secara hukum) sudah syhadatain
munafiq = muslim (secara hukum) yang bukan mu’min, dhahirnya muslim tapi aqidahnya belum betul
mu’min = orang yang iman betul dan kuat dan pasti muslim
kafir = bukan bukan muslim apalagi mu’min
Jadi , muslim = orang islam (secara hukum) sudah syhadatain
munafiq = muslim (secara hukum) yang bukan mu’min, dhahirnya muslim tapi aqidahnya belum betul
mu’min = orang yang iman betul dan kuat dan pasti muslim
kafir = bukan bukan muslim apalagi mu’min
‘Orang-orang
Arab Badui berkata, “kami telah beriman.” Katakanlah (kepada mereka),
“kamu belum beriman, tetapi katakanlah ‘kami telah tunduk (Islam),’
karena iman belum masuk ke dalam hatimu … ”
Kenapa wahaby menghukumi orang kafir sebagai “umat bertauhid/beriman rububiyah” ?!
Kesimpulan (silahkan rujuk pusat fatwa al-azhar mesir):
Kesimpulan (silahkan rujuk pusat fatwa al-azhar mesir):
orang Wahabi mengatakan : orang kafir mengakui adanya Allah tetapi mereka menyembah selain Allah.
Jadi,
kata mereka, ada orang yang mengakui adanya Tuhan tetapi menyembah
selain Tuhan adalah bertauhid Rububiyah iaitu Tauhidnya orang yang
mempersekutukan Allah. Adapun Tauhid Uluhiyah ialah tauhid yang
sebenar-benarnya iaitu mengesakan Tuhan sehingga tidak ada yang disembah
selain Allah.
Demikian
pengajian Wahabi. Pengajian seperti ini tidak pernah ada sejak dahulu.
hairan kita melihat falsafahnya. Orang kafir yang mempersekutukan Tuhan
digelar kaum Tauhid. Adakah Sahabat-sahabat Nabi menamakan orang musyrik
sebagai ummat Tauhid? Tidak!
Syirik
dan Tauhid tidak mungkin bersatu. Hal ini adalah 2 perkara yang
berlawanan bagai siang dengan malam. Mungkinkah bersatu siang dengan
malam serentak?Begitulah juga tidak adanya syirik dan tauhid bersatu
dalam diri seseorang. Sama ada dia Tauhid atau Musyrik. Tidak ada
kedua-duanya sekali. Jelas ini adalah ajaran sesat dan bidaah yang
dipelopori oleh puak Wahabi & kini telah merebak ke dalam pengajian
Islam teruatamnya di Timur Tengah. Kaum Wahabi yang sesat ini
menciptakan pengajian baru dengan maksud untuk menggolongkan manusia
yang datang menziarahi makam Nabi di Madinah, bertawasul dan amalan
Ahlussunnah wal Jamaah yang lain sebagai orang “kafir” yang bertauhid
Rububiyah dan yang mengikuti mereka sahaja adalah tergolong dalam Tauhid
Uluhiyah.
2. Al-Allamah Al-Mufassir Al-Muhaddith Al-Faqih al-Sheikh Abdurrahman Khalifah dan Fatwa Ulama’ Al-Azhar Menolak Wahhabiyyah Taymiyyah
2. Al-Allamah Al-Mufassir Al-Muhaddith Al-Faqih al-Sheikh Abdurrahman Khalifah dan Fatwa Ulama’ Al-Azhar Menolak Wahhabiyyah Taymiyyah
1. Semoga
Allah SWT merahmati al-Sheikh Abdurrahman Khalifah (Lahir 1877M 1294H,
Wafat pada 1364H)…seorang mufassir, seorang Muhaddith, seorang Faqih,
seorang penyair dan sasterawan arab, di kalangan ulama’ al-Azhar yang
masyhur. Bapa beliau, al-Sheikh Khalifah tergolong di kalangan ulama’
besar (kibar al-ulama’) al-Azhar, adik-beradik beliau juga tergolongan
di dalam golongan ulama’ yang masyhur. Beliau telah melahirkan ramai
para ulama’ yang masyhur, semoga kita mendapat keberkatan daripada Allah
SWT dengan kedudukan beliau di sisi-Nya…..Allah Allah…
2. Di
dalam kitab beliau yang padat ini bertajuk (Al-Mushabbihah wa
al-Mujassimah) [maksudnya: Golongan Yang Menyerupakan Allah dengan
Makhluk dan Meletakkan Sifat Jisim pada Allah] …Maha Suci Allah. Beliau
mendedahkan sikap majalah berfahaman Wahabi (bertajuk al-Huda) di Mesir
yang “berlagak” seumpama orang-orang soleh dan nabi apabila
dilanyak/diserang/ditolak oleh para ulama’…kononnya mereka (Wahabi)
tidak mahu terlibat dengan kekotoran keji mengeji dan caci maki sesama
Muslim….maka ramailah orang awam yang terpedaya…dengan kepura-puraan
mereka … sedangkan merekalah (Wahabi) yang telah memulakan sikap
memburuk-burukkan, mengkafirkan, mencaci maki, menuduh para ulama’ Islam
dengan kejahilan… inilah sifat golongan Wahabi apabila mereka diserang
dengan hujah ilmiah….. Di dalam kitab ini juga, beliau telah menyentuh
beber apa perkara yang tidak disentuh di dalam kitab-kitab lain
berkenaan kekeliruan yang berlaku.
Komen Penulis: Wahabi ni memang pandai “tai-chi” apabila tak ada hujah ilmiah…
3. Namun
itu bukanlah perkara utama yang ingin penulis tekankan di sini. Di sini
kami nukilkan “Fatwa Ulama’ Al-Azhar” pada era al-Sheikh Abu al-Fadhl
Al-Jizawi mengenai kitab “Ijtima’ al-Juyush al-Islamiyyah” yang dikarang
oleh Ibnu Qayyim al-Jawziyyah yang disertakan di dalam kitab ini…
By.Von Edison Alouisci
MasyaAllah terlalu berlebih2an. Dan tidak benar demikian. Semoga kita tidak gagal faham terhadap syaihk Utsaimin dan ulama2 haromain lainnya. Agar kita tidak benci sesama muslim. Amiin
BalasHapus